Rodzaje opon rowerowych

Mimo, że pogoda za oknami nie bardzo na to wskazuje, to wbrew pozorom mamy wiosnę... Większość z nas zapewne z niecierpliwością czeka na ten moment, w którym w końcu doświadczymy prawdziwie wiosennej pogody, ciemne chmury w końcu się rozwieją i wyjdzie tak długo wyczekiwane słońce.

Wiosna to również czas, w którym warto zrobić przegląd swojego roweru, szczególnie jeżeli przez okres zimowy trzymaliśmy nasz jednoślad w piwnicy, garażu czy na strychu. Sprawdzenie i przetestowanie mechanizmu napędowego, hamulców, naprężenie łańcucha czy w końcu jakości opon może stanowić kluczową kwestię w sprawności roweru i przyjemności jaką będziemy czerpać z jazdy. Opony rowerowe są często przez na pomijane, a do ich wymiany przystępujemy zazwyczaj wtedy, kiedy złapiemy gumę czy opona zwyczajnie sparcieje i nie będzie nadawała się do użytku.

Wybór odpowiedniej opony rowerowej nie jest wcale taki prosty ze względu na bardzo obszerny wybór nie tylko materiałowy, czy cenowy, ale i ze względu na różne bieżniki opon, które przystosowane są do różnych warunków jezdnych. Bardzo istotnym parametrem opony rowerowej jest jej grubość. Im opona jest cieńsza, tym stawia mniejszy opór toczenia, a ze względu na mniejszą powierzchnię styku opony z podłożem możliwe jest osiąganie znacznie większych prędkości. Taki rodzaj opon sprawdzi się jednak na ubitych i przygotowanych do jazdy drogach, na śliskiej nawierzchni lub na nierównym terenie, cienkie opony nie sprawdzą się zbyt dobrze.
Kolejnym bardzo istotnym parametrem opon rowerowych jest ich bieżnik. Różne opony będą prezentowały różne wzory bieżnika, a nawet różne firmy tworzące opony o identycznym zastosowaniu będą z pewnością różniły się między sobą swoim bieżnikiem.

Opony rowerowe ze względu na rodzaj i wzór bieżnika możemy zatem podzielić na:

Całkowicie gładkie opony (szosowe) – idealnie sprawdzą się na suchej i gładkiej nawierzchni asfaltowej. Bieżnik zerowy zmniejsza opór toczenia się, dlatego korzystają z niej najczęściej zawodowi kolarze, którzy chcą osiągać jak największe prędkości. Należy jednak być bardzo ostrożnym w korzystaniu z tego typu opon podczas deszczu.

Opony miejskie – są idealną alternatywą dla opon szosowych i często montuje się je w rowerach trekkingowych. Dobrze sprawdzają się na drogach asfaltowych, ze względu na nisi opór tarcia, ale poradzą sobie także na nierównym czy lekko szutrowej nawierzchni.

Opony mieszane – ich cechą charakterystyczną jest wąski bieżnik na środku opony, oraz gęstym bieżnikiem po bokach. Dzięki temu możemy dosyć szybko przemieszczać się po asfalcie oraz na nieco trudniejszym i nierównym terenie, dzięki bieżnikowi bocznemu.

Opony z kostką – to opony, które świetnie sprawdzą się na błocie. Dzięki ich budowie będą znacznie lepiej trzymały się drogi. Sprawdzą się również na asfalcie, jednak będą się zdecydowanie szybciej zużywać, będą głośniejsze i nie pozwolą nam na osiąganie zawrotnych prędkości.

Poza podziałem opon ze względu na ich przeznaczenie i rodzaj bieżnika, znajdziemy także opony zwijane i opony drutowe. Opony rowerowe zwijane w przeciwieństwie do drutowych nie posiadają stelaża i w sklepach zazwyczaj znajdziemy je w niewielkich opakowaniach. Opony drutowe osadzone są na okrągłym stelażu i do ich demontażu niezbędne będą odpowiednie narzędzia i wiedza. Warto również pamiętać, że na jakość opony rowerowej bezpośredni wpływ ma mieszanka gumy z której jest ona wykonana, dlatego tańsza opona będzie zdecydowanie słabsza i mniej odporna na ścieranie i przebicie.

Rodzaje opon rowerowych Rodzaje opon rowerowych Reviewed by Unknown on 02:37:00 Rating: 5

Brak komentarzy