Rodzaje opon rowerowych
Mimo, że pogoda za
oknami nie bardzo na to wskazuje, to wbrew pozorom mamy wiosnę...
Większość z nas zapewne z niecierpliwością czeka na ten moment,
w którym w końcu doświadczymy prawdziwie wiosennej pogody, ciemne
chmury w końcu się rozwieją i wyjdzie tak długo wyczekiwane
słońce.
Wiosna to również czas,
w którym warto zrobić przegląd swojego roweru, szczególnie jeżeli
przez okres zimowy trzymaliśmy nasz jednoślad w piwnicy, garażu
czy na strychu. Sprawdzenie i przetestowanie mechanizmu napędowego,
hamulców, naprężenie łańcucha czy w końcu jakości opon może
stanowić kluczową kwestię w sprawności roweru i przyjemności
jaką będziemy czerpać z jazdy. Opony rowerowe są często
przez na pomijane, a do ich wymiany przystępujemy zazwyczaj wtedy,
kiedy złapiemy gumę czy opona zwyczajnie sparcieje i nie będzie
nadawała się do użytku.
Wybór odpowiedniej opony
rowerowej nie jest wcale taki prosty ze względu na bardzo
obszerny wybór nie tylko materiałowy, czy cenowy, ale i ze względu
na różne bieżniki opon, które przystosowane są do różnych
warunków jezdnych. Bardzo istotnym parametrem opony rowerowej
jest jej grubość. Im opona jest cieńsza, tym stawia mniejszy opór
toczenia, a ze względu na mniejszą powierzchnię styku opony z
podłożem możliwe jest osiąganie znacznie większych prędkości.
Taki rodzaj opon sprawdzi się jednak na ubitych i przygotowanych do
jazdy drogach, na śliskiej nawierzchni lub na nierównym terenie,
cienkie opony nie sprawdzą się zbyt dobrze.
Kolejnym bardzo istotnym
parametrem opon rowerowych jest ich bieżnik. Różne opony będą
prezentowały różne wzory bieżnika, a nawet różne firmy tworzące
opony o identycznym zastosowaniu będą z pewnością różniły się
między sobą swoim bieżnikiem.
Opony rowerowe ze
względu na rodzaj i wzór bieżnika możemy zatem podzielić na:
Całkowicie gładkie
opony (szosowe) – idealnie sprawdzą się na suchej i gładkiej
nawierzchni asfaltowej. Bieżnik zerowy zmniejsza opór toczenia się,
dlatego korzystają z niej najczęściej zawodowi kolarze, którzy
chcą osiągać jak największe prędkości. Należy jednak być
bardzo ostrożnym w korzystaniu z tego typu opon podczas deszczu.
Opony miejskie –
są idealną alternatywą dla opon szosowych i często montuje się
je w rowerach trekkingowych. Dobrze sprawdzają się na drogach
asfaltowych, ze względu na nisi opór tarcia, ale poradzą sobie
także na nierównym czy lekko szutrowej nawierzchni.
Opony mieszane –
ich cechą charakterystyczną jest wąski bieżnik na środku opony,
oraz gęstym bieżnikiem po bokach. Dzięki temu możemy dosyć
szybko przemieszczać się po asfalcie oraz na nieco trudniejszym i
nierównym terenie, dzięki bieżnikowi bocznemu.
Opony z kostką –
to opony, które świetnie sprawdzą się na błocie. Dzięki ich
budowie będą znacznie lepiej trzymały się drogi. Sprawdzą się
również na asfalcie, jednak będą się zdecydowanie szybciej
zużywać, będą głośniejsze i nie pozwolą nam na osiąganie
zawrotnych prędkości.
Poza podziałem opon ze
względu na ich przeznaczenie i rodzaj bieżnika, znajdziemy także
opony zwijane i opony drutowe. Opony rowerowe zwijane w
przeciwieństwie do drutowych nie posiadają stelaża i w sklepach
zazwyczaj znajdziemy je w niewielkich opakowaniach. Opony drutowe
osadzone są na okrągłym stelażu i do ich demontażu niezbędne
będą odpowiednie narzędzia i wiedza. Warto również pamiętać,
że na jakość opony rowerowej bezpośredni wpływ ma
mieszanka gumy z której jest ona wykonana, dlatego tańsza opona
będzie zdecydowanie słabsza i mniej odporna na ścieranie i
przebicie.
Rodzaje opon rowerowych
Reviewed by Unknown
on
02:37:00
Rating:
Brak komentarzy